onsdag 17 augusti 2011

Marthan

Tredje dagen hemma från stugan. Har kokat två omgångar saft, städat i frysen för att få plats med mer bär. (Och ja, plockat bär) Bakat en morotskaka och en vinbärskaka och idag blir det morotsbröd och morotssoppa. Har skördat dill, lök, mangold. Lagat pressgurka. Plockat och fört ruttna äpplen till komposten. Bland annat.

Har jag gjort det för att jag är en trädgårdsmänniska? Nej. Har jag gjort det för att jag älskar att safta, sylta och baka. Nej. Har jag gjort det för att det är så roligt? Svar: Nej.

Men man dör ju inte av det. Och lite lite kiva kan det ju vara. En stund. Och visst är det trevligt att äta mat man (läs mannen) odlat själv. Önskar bara att man (läs mannen) skulle komma ihåg att allt som sås skall skördas och ätas upp innan det far illa.

Tack och lov jobbar jag inte i år. Så det finns ju en chans att man hinner med. Snart mognar alla äpplena. Alla. Miljoner. På en gång. Måste få undan allt annat innan dess. Fast, tja. Frysen är redan full. Äldsta bären är från 2008. De från 2007 kokade jag saft på igår.

För saft dricker vi ju sällan. Det är så dåligt för tänderna. Aldrig, aldrig är det bra. Sneglar på de smutsiga fönstren som säger att det är dimma därute fast solen redan strålar. Det blir fönstertvätt till följande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar