fredag 9 november 2012

Less is so jävla mycket more

I måndags var det då dags att utnyttja elvaåringens födelsedagspresent. Det var höga förväntningar och spänning i luften. En spänning som långsamt rann ur och förvandlades till besvikelse.

-Mamma, jag tycker inte om det här. De är jättebra men det är så dåligt organiserat.

Och jag förstod honom så bra. Det fanns ingen dramatisk båge, allt var bara konst på konst på konst. Då de åttonde gången hängde i trapetser tyckte man nog att man kunde den konsten. Hur bra de än gjorde det. Och jag tyckte det var orättvist mot konstnärerna. För de kom inte till sin rätt.

En halvnaken kvinnlig cellist fick (den manliga) publiken att jubla. Hade de busvisslat åt henne om hon hade haft kläderna på och spelat ett mycket mer krävande stycke under Ekenäs Sommarkonserter? Don´t think so. Försökte komma över tanken och intala mig själv att show är show. Att det bara är jag som är tråkig och stiff. Men den fastnade nog lite i halsen. För inte fick hon credits för att hon orkat öva sina celloläxor under barndomen utan för att hon var avklädd. Ett sexobjekt. Som också kunde spela cello. Bra till och med. Men det kunde lika gärna ha kommit från band. Folke Forsman är inne på samma linje i onsdagens Hbl i Impulstexten Har du sett en konsert?

Det enda som egentligen berörde under hela showen var Michael Jacksons musik. Den förde framåt. Men också den hade de klippt och skurit i. Allt för att inte trötta ut publiken. Kändes som om man skulle ha behövt en dos ADHD för att hänga med. Tanken blev avbruten hela tiden. Men kanske det bara är jag och elvaåringen som är för tröga. Lillebror och pappan tyckte nog bättre om det hela.

Efter pausen blev det tack och lov lite mera dramaturgi. Stundtals riktigt bra. Också elvaåringen var nöjd då vi åkte hem. Fast om han skulle välja skulle han hellre se Aladdin på Alexandersteatern på nytt. Och det skulle jag nog också välja. Helt klart.

Det enda riktigt positiva jag har att säga om showen var att jag för första gången såg Michael Jackson som en man. Inte en androgyn person. Inte som en pojke. Inte som ett eget väsen. Utan som en man. Även om han inte var avklädd. Även om han inte ens fanns med på riktigt. Kanske det var det som var pointen?


1 kommentar:

  1. Bra rubrik. Synd med besvikelse. Å kanske alla inte tänker då de ser på en show? Dom bara vaknar sen då det kommer nakit. Nakit för 5mk sålde dom o Kaarina i tiden. Det är billig show det. Med ketschup.

    SvaraRadera