söndag 18 november 2012

Snart premiär


I hennes skinn är en nyskriven minimusikal av Monika Fagerholm. Den är skriven för vokalensemblen Nonette och för skådespelare Sixten Lundberg. Sixten står både för regi och för de manliga rollerna i pjäsen, medan Nonette står för sångerna och tolkningen av Rita.

Pjäsens huvudperson Rita är mitt i livet och hennes man Nalle är stundtals ganska konfunderad. Rita är också konfunderad. Det drar ihop sig till tio-års bröllopsdag och överraskningsfest.

"I mitten av livet befann jag mig i en stor skog. Jag är trettiofem år gammal. Och Nalle. Vi fyller tio år. Så länge har vi varit gifta. Min silverfärgade klänning hänger i garderoben som en mumie. Ett monument. Jag vet inte. Allt känns plötsligt - så tomt. Ibland har jag en känsla av - ja att jag glömmer bort. Att jag glömt något. Eller: att jag har tappat nånting. Som man tappar ett minne. Man går ut och ner till kiosken för att köpa tidningen och kommer aldrig tillbaka - Gå ur sitt skinn. Det finns så mycket längtan."



I hennes skinn har premiär den 20 november på Kulturhuset Karelia i Ekenäs. Pjäsen spelas sedan tio gånger mellan Borgå och Kimito.

Läs mer på www.nonette.fi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar